Traducir

viernes, 17 de noviembre de 2017

Activitat: Coneixem la sardana i la cobla catalanes.

En aquesta entrada ens centrem a Catalunya per proposar una activitat per treballa amb infants de tercer de Primària, donant-los a conèixer una dansa típica catalana com és la Sardana.

COMPETÈNCIES
OBJECTIUS
CONTINGUTS
2.Competència artística i cultural.


  • Apreciar que les experiències culturals pròpies i les dels companys i companyes esdevenen un espai de diàleg i enriquiment.
  • Valorar i gaudir de la interacció en el grup ballant la sardana.







  • Gaudir de l'aproximació a la cobla i a la sardana.



















  • Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
Àmbit d'educació artística: música i dansa.
  • Apreciació de la incidència de la cultura musical i corporal de l'entorn.



  • Interpretació de la sardana desenvolupant la coordinació col·lectiva.






  • Reconeixement de les families instrumentals que intervenen en la cobla.
  • Identificació d'instruments que componen la cobla: el flabiol, el tamborí, la tenora, la trompeta, el trombó de pistons, el fiscorn i el contrabaix.
  • Reconeixement de la sardana com a dansa popular catalana.
  • Interpretació de la sardana.
  • Identificació dels moviments corporals que configuren la sardana.

Ámbit d'educació física.
  • Experimentació del cos i el moviment com a instruments d'expressió i comunicació.
  • Adequació del moviment a estructures espacials.
  • Expressió d'emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.

3.Competència d'aprendre a aprendre
  • Conèixer, acceptar i valorar el propi cos com a mitjà d'exploració per a l'elaboració de l'autoimatge, l'autoestima i l'autoconfiança.






  • Regular i dosificar l'esforç, assolint un nivell d'autoexigència d'acord amb les pròpies possibilitats i les característiques de la tasca.








  • Identificar,acceptar críticament i construir la pròpia identitat, desenvolupant l'autoestima en tots els àmbits de la personalitat.

Àmbit d'educació física.
  • Valoració i acceptació de la propia realitat corporal.
  • Elaboració d'un control motriu i domini corporal.
  • Adquisició d'habits posturals saludables relacionats amb l'activitat física.


  • Adequació de la consciència i control del cos amb la tensió, la relaxació i la respiració.
  • Adequació de la postura a les diferents necessitats expressives i motrius.
  • Apreciació de l'esforç tant individual com col·lectiu en les activitats físiques.


Àmbit d'educació per al desenvolupament social i la ciutadania.

  • Identificació dels trets d'identitat.
  • Expressió de les emocions pròpies i autoregulació de la conducta a través de la dansa.

8.Competència social i ciutadana
  • Reconèixer i practicar els valors i normes que afavoreixen la convivència i la relació entre les persones.














  • Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable,solidària,cooperativa i dialogant.







  • Prendre consciència de pertinença a l'àmbit social i cultural català.
  • Reconèixer en el medi social i cultural català els canvis i continuitats relacionats amb el pas del temps.
Àmbit d'educació per al desenvolupament social i la ciutadania.

  • Valoració de les normes de convivència que han  de regular les relacions socials en les activitats grupals.
  • Desenvolupament de valors civics com el respecte, la tolerància, la participació, el compromís i la convivencia en els treballs grupals.

Àmbit del coneixement del medi natural.social i cultural.
  • Coneixement i utilització de mecanismes de participació activa, cooperació i diàleg en la construcció de tasques comunes.
  • Identificació de les manifestacions culturals com a elements de cohesió social.
  • Descoberta i valoració del patrimoni cultural i artístic català.

  • Ús de fonts d'informació històrica per evidenciar els canvis i continuïtat al llarg del temps, d'aspectes de l'entorn proper.


Recursos:
Temps: dues sesions de 50 minuts cadascuna (dins de l'assignatura de música).
Equip humà: el /la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física.
Espai:
*Aula de música

Material:
*Equip de música

*Ordinador portàtil

*Projector

*Recopilatori de música de sardanes




*Altaveus
Activitat:
Per a aquesta activitat no cal cap preparació prèvia pels alumnes i les alumnes però si pels/per les professors/es encarregats/es de l'activitat. L'activitat consta de dues sessions de 50 minuts desenvolupades a l'aula de música, que abarcaran una sesssió de l'assignatura de música i una altra de l'assignatura d'educació física .

Una setmana abans de realitzar l'activitat, els/les professors/es encarregats/es hauran de preparar el següent material hauran de fer unes fitxes de colors per fer un joc amb els infants. Primer es faran unes fitxes més grans del tamany de mig full DIN-A4 aproximadament, que contindran els temes sobre els quals aniran les fitxes petites. Dits temes són:

  • Els instruments.
  • Músics.
  • Història.
  • Societat.
Un cop fetes les targetes grans amb els temes, es faran les petites amb les frases que es repartiran als infants, les frases de les quals seran les següents:
  1. A la filera del davant hi ha els instruments de canya. (Els instruments)
  2. En Pep Ventura va ser el creador de la cobla. (Músics)
  3. La cobla va arribar a Barcelona, de la má de la sardana. (Història)
  4. Els músics Pere Rigau, Josep Vicenç "Xaxu", Vicenç Bou i Francesc Marròs conreaven la sardana de plaça. (Músics).
  5. La sardana i la cobla esdevingueren símbols identitaris. (Història)
  6. La cobla i la sardana han de ser un altre mitjà per al foment de la comunicació entre els pobles. (Societat)
  7. Els músics Enric Morera, Eduard Toldrà, Juli Garreta, Joaquim Serra, Pau Casals i Fèlix Martínez i Comín feien música de concert. (Músics)
  8. Desde la seva singularitat la cobla ha de garantir la pluralitat cultural en el nou marc de la mundialització.(Societat)
  9. La filera d'enrere d'una agrupació de cobla la comformen: dues trompetes, un trombò de pistons, dos fiscorns i un contrabaix. (Els instruments)
  10. Són 150 anys de cobla. (Història)
  11. Desde Barcelona, la cobla es va estendre per Catalunya, en plena renaixença i modernització del país. (Història)
  12. La cobla i la sardana van jugar un paper molt important com a símbol de resistencia cultural davant la persecució contra tot alló que era català que promogueren les dues dictadures espanyoles del segle XX.(Història)
  13. A la fila del darrere hi ha els metalls.(Els instruments)
  14. En els 150 anys decobla s'han produit canvis profunds per a la humanitat, durant els quals l'home ha trapitjat la lluna, ha inventat nous llenguatges i ha aixecat nous sistemes polítics i socials.(Història)
  15. Entre els patriarques contemporànis de la cobla trobem: en Manuel Oltra, en Xavier Montsalvatge, en Joan Lluís Molaleda i l'Antoni Ros Malvà. (Músics)
Sessió 1: Joc de les frases  i escolta de la música de la sardana (50 minuts).
Abans de realitzar l'activitat, el/la professor/a dividirà el grup en quatre grups i repartirà a cada grup tres fitxes amb les frases presentades anteriorment (sense les paraules entre parèntesis). Un cop fets els grups i repartides les frases, cada grup tindrà 5 minuts per llegir les seves frases. A continuació, el professor/a els explicará que tot seguit veuran dos videos curts que parlen sobre la Cobla i la Sardana, en els que s'hauràn de fixar detingudament perquè desprès es farà un joc amb les frases repartides.

Primer es presentarà el video: "Petita història de la Sardana i la Cobla (Programa Nydia, TV3)

Després es presentarà el video: "Els instruments de la Cobla".



Al concloure la visualització dels dos vídeos el/la professor/a col·locarà les cartolines des quatre temes al terra (instruments, musics, història i societat) i demanarà als grups que classifiquin les frases en els temes, l'equip que abans classifiqui correctament les seves frases guanya.

Al finalitzar el joc de les frases, el/la professor/a asseurà als nens i nenes en rotllana i els hi possarà fragments de cançons de sardana perquè es familiaritzin amb aquest tipus de música i identifiquin els sons dels diferents intruments que la composen: flabiols, tamborins, tenores, trompetes, trombó de pistons, fiscorns i contrabaix.

Espai: aula de música
Material: fitxes de frases i temes (elaborades pel/per la professor/a),equip de música, cd de sardanes, projector i els vídeos de youtube (presentats anteriorment).
Equip humà: el /la professor/a de música.

Sessió 2: Ballem la sardana. (50 minuts)

Aquesta sessió es dedicarà integrament a aprendre i pràcticar una sardana tots junts. Aquesta activitat serà dirigida conjuntament pel/per la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física, d'aquesta manera s'atendrà tant als aspectes artístics com a aquells aspectes de salud física i corporal. Així mentre el /la professor/a de música ensenya la coreografia a treballar i l'assaja amb els infants, el/la professor /a d'educació física observarà i corregirà els aspectes posturals, de control de l'equilibri, la relaxació, la tensió i la respiració que vagin apareixent.

Com qualsevol classe de dansa, la sessió s'estructurarà en escalfament (10 minuts), tècnica i coerografía (30-35 minuts) i  relaxació o estirament (5-10 minuts).Al final de la sessió cada alumne/a podrà comentarà algún aspecte en el qual s'hagi vist bé ballant i altre que l'hi hagi costat més.

Espai: aula de música.
Material: equip de música, altaveus i cd de sardanes.
Equip humà: el/la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física.

Avaluació:
Encara que ja som a Primària, en aquest blog prenem de referencia una avaluació formativa i qualitativa basada en l'observació diària. Alguns aspectes a observar en aquesta activitat poden ser: És capaç d'apreciar la incidència musical i corporal de l'entorn?, Es coordina bé amb els seus companys i les seves companyes a l'hora de ballar la sardana?, Reconeix les famílies d'instruments que intervenen en la cobla?,És capaç d'dentificar el so els flabiol, el tambori, la tenora, la trompeta, el trombó de pistons, els fiscorn  i els contrabaix en l'audició d'una sardana?, Reconeix la sardana com a dansa popular catalana?, Identifica correctament els moviments corporals que configuren la sardana?, Tè facilitat per experimentar amb el cos i els moviment com a instruments d'expressió o li costa?, Expressa emocions i sentiments a través de la dansa? Quins?, Reconeix i accepta la seva propia realitat i les seves possibilitats?, Mostra un adequat control motriu i domini corporal?, Adquireix hàbits posturals saludables relacionats amb la dansa com a activitat física?, És capaç d'adequar la seva consciència i control corporals amb la tensió, la relaxació i la respiració?, Adequa la seva postura a les diferents necessitats expressives i motrius?, Aprecia l'esforç tant individual com col·lectiu en la dansa?, És capaç d'autoregular la seva conducta mitjançant la dansa?, Valora les normes de convivència a respectar en les activitats grupals?, Desenvolupa els valors de respecte, tolerància,participació, compromís i convivència en els treballs grupals?, Coneix i utilitza mecanismes de diàleg en la construcció de tasques comunes?, Identifica les manifestacions culturals com a elements de cohesió social?, Descobreix i valora el patrimoni cultural i artístic català?.


Fonts visuals utilitzades:

Publicat per: Verónica Mallor




No hay comentarios:

Publicar un comentario

La experiencia de mi auténtica identidad con el sistema educativo.

Desde que era pequeña siempre sentí que era una niña bastante inquieta y creativa con una forma diferente de ver las cosas, era una niña muy...