COMPETÈNCIES
|
OBJECTIUS
|
CONTINGUTS
|
2.Competència artística i
cultural.
|
|
Àmbit d'educació artística:
música i dansa.
Ámbit d'educació física.
|
3.Competència d'aprendre a aprendre
|
|
Àmbit d'educació física.
Àmbit d'educació per al
desenvolupament social i la ciutadania.
|
8.Competència social i ciutadana
|
|
Àmbit d'educació per al
desenvolupament social i la ciutadania.
Àmbit del coneixement del
medi natural.social i cultural.
|
Recursos:
Temps: dues sesions de 50 minuts cadascuna (dins de l'assignatura de música).
Equip humà: el /la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física.
Espai:
*Aula de música |
*Equip de música |
*Ordinador portàtil |
*Projector |
*Recopilatori de música de sardanes |
Per a aquesta activitat no cal cap preparació prèvia pels alumnes i les alumnes però si pels/per les professors/es encarregats/es de l'activitat. L'activitat consta de dues sessions de 50 minuts desenvolupades a l'aula de música, que abarcaran una sesssió de l'assignatura de música i una altra de l'assignatura d'educació física .
Una setmana abans de realitzar l'activitat, els/les professors/es encarregats/es hauran de preparar el següent material hauran de fer unes fitxes de colors per fer un joc amb els infants. Primer es faran unes fitxes més grans del tamany de mig full DIN-A4 aproximadament, que contindran els temes sobre els quals aniran les fitxes petites. Dits temes són:
Espai: aula de música.
Material: equip de música, altaveus i cd de sardanes.
Equip humà: el/la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física.
Avaluació:
Encara que ja som a Primària, en aquest blog prenem de referencia una avaluació formativa i qualitativa basada en l'observació diària. Alguns aspectes a observar en aquesta activitat poden ser: És capaç d'apreciar la incidència musical i corporal de l'entorn?, Es coordina bé amb els seus companys i les seves companyes a l'hora de ballar la sardana?, Reconeix les famílies d'instruments que intervenen en la cobla?,És capaç d'dentificar el so els flabiol, el tambori, la tenora, la trompeta, el trombó de pistons, els fiscorn i els contrabaix en l'audició d'una sardana?, Reconeix la sardana com a dansa popular catalana?, Identifica correctament els moviments corporals que configuren la sardana?, Tè facilitat per experimentar amb el cos i els moviment com a instruments d'expressió o li costa?, Expressa emocions i sentiments a través de la dansa? Quins?, Reconeix i accepta la seva propia realitat i les seves possibilitats?, Mostra un adequat control motriu i domini corporal?, Adquireix hàbits posturals saludables relacionats amb la dansa com a activitat física?, És capaç d'adequar la seva consciència i control corporals amb la tensió, la relaxació i la respiració?, Adequa la seva postura a les diferents necessitats expressives i motrius?, Aprecia l'esforç tant individual com col·lectiu en la dansa?, És capaç d'autoregular la seva conducta mitjançant la dansa?, Valora les normes de convivència a respectar en les activitats grupals?, Desenvolupa els valors de respecte, tolerància,participació, compromís i convivència en els treballs grupals?, Coneix i utilitza mecanismes de diàleg en la construcció de tasques comunes?, Identifica les manifestacions culturals com a elements de cohesió social?, Descobreix i valora el patrimoni cultural i artístic català?.
Fonts visuals utilitzades:
Una setmana abans de realitzar l'activitat, els/les professors/es encarregats/es hauran de preparar el següent material hauran de fer unes fitxes de colors per fer un joc amb els infants. Primer es faran unes fitxes més grans del tamany de mig full DIN-A4 aproximadament, que contindran els temes sobre els quals aniran les fitxes petites. Dits temes són:
- Els instruments.
- Músics.
- Història.
- Societat.
Un cop fetes les targetes grans amb els temes, es faran les petites amb les frases que es repartiran als infants, les frases de les quals seran les següents:
- A la filera del davant hi ha els instruments de canya. (Els instruments)
- En Pep Ventura va ser el creador de la cobla. (Músics)
- La cobla va arribar a Barcelona, de la má de la sardana. (Història)
- Els músics Pere Rigau, Josep Vicenç "Xaxu", Vicenç Bou i Francesc Marròs conreaven la sardana de plaça. (Músics).
- La sardana i la cobla esdevingueren símbols identitaris. (Història)
- La cobla i la sardana han de ser un altre mitjà per al foment de la comunicació entre els pobles. (Societat)
- Els músics Enric Morera, Eduard Toldrà, Juli Garreta, Joaquim Serra, Pau Casals i Fèlix Martínez i Comín feien música de concert. (Músics)
- Desde la seva singularitat la cobla ha de garantir la pluralitat cultural en el nou marc de la mundialització.(Societat)
- La filera d'enrere d'una agrupació de cobla la comformen: dues trompetes, un trombò de pistons, dos fiscorns i un contrabaix. (Els instruments)
- Són 150 anys de cobla. (Història)
- Desde Barcelona, la cobla es va estendre per Catalunya, en plena renaixença i modernització del país. (Història)
- La cobla i la sardana van jugar un paper molt important com a símbol de resistencia cultural davant la persecució contra tot alló que era català que promogueren les dues dictadures espanyoles del segle XX.(Història)
- A la fila del darrere hi ha els metalls.(Els instruments)
- En els 150 anys decobla s'han produit canvis profunds per a la humanitat, durant els quals l'home ha trapitjat la lluna, ha inventat nous llenguatges i ha aixecat nous sistemes polítics i socials.(Història)
- Entre els patriarques contemporànis de la cobla trobem: en Manuel Oltra, en Xavier Montsalvatge, en Joan Lluís Molaleda i l'Antoni Ros Malvà. (Músics)
Sessió 1: Joc de les frases i escolta de la música de la sardana (50 minuts).
Abans de realitzar l'activitat, el/la professor/a dividirà el grup en quatre grups i repartirà a cada grup tres fitxes amb les frases presentades anteriorment (sense les paraules entre parèntesis). Un cop fets els grups i repartides les frases, cada grup tindrà 5 minuts per llegir les seves frases. A continuació, el professor/a els explicará que tot seguit veuran dos videos curts que parlen sobre la Cobla i la Sardana, en els que s'hauràn de fixar detingudament perquè desprès es farà un joc amb les frases repartides.
Primer es presentarà el video: "Petita història de la Sardana i la Cobla (Programa Nydia, TV3)
Després es presentarà el video: "Els instruments de la Cobla".
Al concloure la visualització dels dos vídeos el/la professor/a col·locarà les cartolines des quatre temes al terra (instruments, musics, història i societat) i demanarà als grups que classifiquin les frases en els temes, l'equip que abans classifiqui correctament les seves frases guanya.
Al finalitzar el joc de les frases, el/la professor/a asseurà als nens i nenes en rotllana i els hi possarà fragments de cançons de sardana perquè es familiaritzin amb aquest tipus de música i identifiquin els sons dels diferents intruments que la composen: flabiols, tamborins, tenores, trompetes, trombó de pistons, fiscorns i contrabaix.
Espai: aula de música
Material: fitxes de frases i temes (elaborades pel/per la professor/a),equip de música, cd de sardanes, projector i els vídeos de youtube (presentats anteriorment).
Equip humà: el /la professor/a de música.
Sessió 2: Ballem la sardana. (50 minuts)
Aquesta sessió es dedicarà integrament a aprendre i pràcticar una sardana tots junts. Aquesta activitat serà dirigida conjuntament pel/per la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física, d'aquesta manera s'atendrà tant als aspectes artístics com a aquells aspectes de salud física i corporal. Així mentre el /la professor/a de música ensenya la coreografia a treballar i l'assaja amb els infants, el/la professor /a d'educació física observarà i corregirà els aspectes posturals, de control de l'equilibri, la relaxació, la tensió i la respiració que vagin apareixent.
Com qualsevol classe de dansa, la sessió s'estructurarà en escalfament (10 minuts), tècnica i coerografía (30-35 minuts) i relaxació o estirament (5-10 minuts).Al final de la sessió cada alumne/a podrà comentarà algún aspecte en el qual s'hagi vist bé ballant i altre que l'hi hagi costat més.
Espai: aula de música
Material: fitxes de frases i temes (elaborades pel/per la professor/a),equip de música, cd de sardanes, projector i els vídeos de youtube (presentats anteriorment).
Equip humà: el /la professor/a de música.
Sessió 2: Ballem la sardana. (50 minuts)
Aquesta sessió es dedicarà integrament a aprendre i pràcticar una sardana tots junts. Aquesta activitat serà dirigida conjuntament pel/per la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física, d'aquesta manera s'atendrà tant als aspectes artístics com a aquells aspectes de salud física i corporal. Així mentre el /la professor/a de música ensenya la coreografia a treballar i l'assaja amb els infants, el/la professor /a d'educació física observarà i corregirà els aspectes posturals, de control de l'equilibri, la relaxació, la tensió i la respiració que vagin apareixent.
Com qualsevol classe de dansa, la sessió s'estructurarà en escalfament (10 minuts), tècnica i coerografía (30-35 minuts) i relaxació o estirament (5-10 minuts).Al final de la sessió cada alumne/a podrà comentarà algún aspecte en el qual s'hagi vist bé ballant i altre que l'hi hagi costat més.
Espai: aula de música.
Material: equip de música, altaveus i cd de sardanes.
Equip humà: el/la professor/a de música i el/la professor/a d'educació física.
Avaluació:
Encara que ja som a Primària, en aquest blog prenem de referencia una avaluació formativa i qualitativa basada en l'observació diària. Alguns aspectes a observar en aquesta activitat poden ser: És capaç d'apreciar la incidència musical i corporal de l'entorn?, Es coordina bé amb els seus companys i les seves companyes a l'hora de ballar la sardana?, Reconeix les famílies d'instruments que intervenen en la cobla?,És capaç d'dentificar el so els flabiol, el tambori, la tenora, la trompeta, el trombó de pistons, els fiscorn i els contrabaix en l'audició d'una sardana?, Reconeix la sardana com a dansa popular catalana?, Identifica correctament els moviments corporals que configuren la sardana?, Tè facilitat per experimentar amb el cos i els moviment com a instruments d'expressió o li costa?, Expressa emocions i sentiments a través de la dansa? Quins?, Reconeix i accepta la seva propia realitat i les seves possibilitats?, Mostra un adequat control motriu i domini corporal?, Adquireix hàbits posturals saludables relacionats amb la dansa com a activitat física?, És capaç d'adequar la seva consciència i control corporals amb la tensió, la relaxació i la respiració?, Adequa la seva postura a les diferents necessitats expressives i motrius?, Aprecia l'esforç tant individual com col·lectiu en la dansa?, És capaç d'autoregular la seva conducta mitjançant la dansa?, Valora les normes de convivència a respectar en les activitats grupals?, Desenvolupa els valors de respecte, tolerància,participació, compromís i convivència en els treballs grupals?, Coneix i utilitza mecanismes de diàleg en la construcció de tasques comunes?, Identifica les manifestacions culturals com a elements de cohesió social?, Descobreix i valora el patrimoni cultural i artístic català?.
Fonts visuals utilitzades:
- Fotografía d'una aula de música de primària estreta de la pàgina web: http://www.educa.madrid.org/web/cp.gonzalodeberceo.leganes/galeriafotos.htm.
- Fotografia d'un equip de música estreta de la pàgina web: http://www.taringa.net/posts/imagenes/1926472/Equipos-de-musica-Parlantes-etc.html .
- Fotografia d'un ordinador portàtil estreta de la pàgina web: https://buenosybaratos.es/electronica/ordenador-portatil/los-mejores-ordenadores-portatiles/.
- Fotografia d'un projector estreta de la pàgina web: https://buenosybaratos.es/tv-video/proyector-de-video/los-mejores-proyectores/.
- Fotografia d'un cd de sardanes estreta de la pàgina web: http://www.coblaciutatdegirona.com/discografia/.
- Fotografia d'uns altaveus estreta de la pàgina web: https://www.elcorteingles.es/electronica/sonido/altavoces/.
Publicat per: Verónica Mallor
No hay comentarios:
Publicar un comentario